måndag 9 november 2009

Trés chic!
Jag köpte mest julklappar i Paris, men några riktiga fynd blev det även för mig själv. Närmare bestämt en klänning, ett par skor, tre nummer av Marie Claire från 1938, några söta gamla vykort och kanske världens snyggaste bok. Jag kan nämligen aldrig få nog av fina bilder.
En glimt av klänningen som jag köpte på Marché de Puces, för 20 euro (nedprutad från 25:-).
Inte vintage, men en sådan 80-talsklänning man enkelt fixar till precis rätt stuk med att bara flytta bandet från höften till midjan. Enkel men trevlig.
Triss i trevliga omslag.
Och sen, ett mycket trevligt innehåll...
Glansiga frisyrer som inspirerade till kvällen i lördags;

Allt upplagt på värmespolar/hot sticks, med mousse i torrt hår. Sen var egentligen det enda jag gjorde att stoppa ner allt i ett hårnät, och spraya luggen. Praktiskt!
Klänningen stämmer in lite i det här uppslaget, som visar min absoluta favoritstil; uppklätt men casual!

En somrigare variant.
Steg för steg hur man gör en hatt!
Vem tröttnar på sjömansmode? Inte jag.
Och här är de söta små vykorten! Alldeles rosaskimrande och superromantiska.
Och här; världens kanske snyggaste bok. Bilden gör den inte rättvisa!
Den är hur som helst bara fylld med illustrerade förslag till hur klädbutiker, godisaffärer, apotek och annat kan se ut inredningsmässigt, från 1938-1952.
Jag ryser av snygg-bilderboks-behag!

Snyggt, snyggt, snyggt!

Paris finds;

I mostly bought christmaspresents in Paris, but a few things I bought just for myself. A dress, a pair of shoes, three lovely issues of "Marie Claire" from 1938, some cute postcards and the best looking book I have ever seen.

The magazines inspired to my hairstyle this saturday, when I also wore the dress I bought. A look that's really my favourite style! Like the 10th picture; well-dressed but casual. I love it.

The book is called "Shop America" and it's full of illustrated suggestions on how different stores could look like from 1938-1952. So so good!!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

19 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

åh tidningarna var ett riktigt fynd, inte så ofta man hittar gamla tidningar med innehåll man helst av allt vill läsa mest av (frisyrtips osv).

är lite avundsjuk på dig som är blond, finns inga hårnät för oss rödhåriga. Jag har i varje fall inte hittat några

Mirjam Hemström sa...

O så fina tidningarna var på insidan. Tänk om jag hade haft ro (och pengar) att stanna till och bläddra lite jag med. Haha.

Har du skickat bilderna förresten?Bisous!

The Thriftaholic (Leilani) sa...

Hello, I found your blog through Q's Daydream. I love seeing vintage finds from abroad, I adore the graphics and photos from the magazines you bought! I'll be adding a link to you soon. :)

Miss Cherry sa...

Vad fin du är i håret! Du passar i hårnät!
Vilka fina tidningar, jag skulle vilja ha den grönrutiga västklänningen, som du säger casual men ändå stiligt- det är det som man får mest användning för! Välkommen hem!

The Black Opal sa...

For the hairstyle, did you use Hot Sicks and mousse? Looks lovely. How exactly did you do it?

Thank you very much,
Maria

Vifsla sa...

Gud så tjusigt. Jag vill åka tillbaka till Paris och leta reda på en "loppmarknad" som höll till i samma kvarter som vi bodde. Där fanns miljoner klänningar, hattar, skor och sjalar. Jag blev alldeles sjuk men tiden var knapp och lika så slantarna.

Casey sa...

Oh wow--those issues of Marie Claire are amazing! Thank you for sharing peeks at the pages inside. :)

I love how you arranged your hair! So, so cute and preppy!

♥ Casey
blog | elegantmusings.com

Elisabeth sa...

Åh, for en fantastisk bok! Jeg fikk høg puls! :)

Kitten loves vintage sa...

Wow, vilka fina tidningar, med hatt-instruktioner och allt! Boken ser väldigt inspirerande ut också...Fina lässtunder!

Rebecka sa...

Åh. Hon på första bilden ser ju lite ut som du! Så fint.

Daisy sa...

Vilka fynd! Är boken ny eller gammal?

julia sa...

du har så tjusig blogg!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder!
Det är alltid lika mysigt att besöka din blogg.

Samara sa...

Härliga fynd du har gjort, de böckerna, tidningarna och vykorten är nog väldigt glada att komma hem till dig.

Johanna sa...

Jag älskar boken, den ser ärkefin ut^^
Jag tycker det är så fint med bilder från 30-40 tal, det är vickra färger och allt är så himla fint... Jag brukar nästan önska ibland att jag bodde i ett sånt vyckert :)

Sofie sa...

Gud vad fina bilder :)

Tack för en sån fin blogg
Kram
Sofie

Erica sa...

Åh vad jag tycker om att titta på sådant här! Tidningarna såg helt fantastiska ut! Och boken med.

Francy sa...

Those issues of Marie Claire are beautiful! I love looking through vintage magazines. They're so inspiring.

http://pixiedrivein.blogspot.com

Peldyn sa...

Your hair looks beautiful. I love the styles from the Marie Claire magazine. Inspires me to try and copy them :)